Een negatief zelfbeeld

Het is niet altijd mogelijk om hiervan af te komen, omdat angst en onzekerheid ook deels genetisch bepaald is. Ondanks dat het genetisch bepaald is, kan een stuk van jouw negatieve zelfbeeld ook aangeleerd zijn. Bijvoorbeeld door vervelende situaties uit jouw kindertijd.

Ik ben van mening dat deze aangeleerde negatieve gedachtepatronen ook weer afgeleerd kunnen worden. Door jezelf opnieuw vriendelijk en mild  op te voeden met behulp van het beoefenen van Mindfulness. 

Symptomen negatief zelfbeeld

  • Negatief oordelend over jezelf
  • Onzekerheid
  • Jezelf constant vergelijken met anderen
  • Jaloezie
  • De lat erg hoog leggen voor jezelf
  • Te veel moeten doen
  • Te kritisch kijken naar je leven

Hoe kan Mindfulness behulpzaam zijn bij een negatief zelfbeeld?

In eerste instantie is het van belang niet te willen streven naar de verandering, maar het accepteren, hoe moeilijk dit ook kan zijn. Het is nu op dit moment een deel van jou, ertegen vechten of ervan weg vluchten zal het niet oplossen.

Wees je ervan bewust dat je goed bent zoals je bent, inclusief jouw imperfectheden. Dus ook jouw negatieve zelfbeeld. Observeer wat er gaande is als jij last heb van jouw negatieve zelfbeeld. Observeer de onzekerheid die er misschien bij komt kijken, zonder dit te veroordelen en zonder direct automatisch te handelen.

De eerste stap vanuit de Mindfulness is om een niet oordelende houding aan te leren. In plaats van kritisch en oordelend naar jezelf te kijken, ontwikkel je een open en vriendelijke houding. Een ander aspect is het observeren van jou gedachtes. Door Mindfulness word jij je bewust van jou (negatieve) gedachtes en hoe deze in verband staan met jou negatieve zelfbeeld. In plaats van mee te gaan in de gedachte, kun je leren de gedachte te zien als een gedachte en deze ook weer voorbij gaan.